پرواز نخستین روبات پرنده حشره‌نما بدون نیاز به کنترل از راه دور

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن میکروربات‌هایی با قابلیت پرواز ساخته‌اند که به اندازه حشرات هستند و نیازی به کنترل از راه دور ندارند.

تاریخ ویرایش: 2 خرداد ماه 1397

پژوهشگران دانشگاه واشنگتن میکروربات‌هایی با قابلیت پرواز ساخته‌اند که به اندازه حشرات هستند و نیازی به کنترل از راه دور ندارند.

به گزارش ایسنا، تاکنون ربات‌هایی همچون RoboBee که یک ربات حشره‌نما به شکل زنبور بود و با بال زدن خود را به پرواز درمی‌آورد، ساخته شده‌اند. اما بزرگ‌ترین مشکل‌شان این بود که باید به منبع قدرت سخت‌افزاری وصل می‌بودند.

پرواز نخستین میکروربات حشره‌نما بدون نیاز به کنترل از راه دور

اکنون یکی از سازندگان RoboBee به توسعه میکروربات‌های جدید موسوم به RoboFly کمک کرده است که بدون نیاز به اتصال سخت‌افزاری به پرواز در می‌آیند.

روبوفلای (RoboFly) که کمی سبک‌تر از یک خلال دندان است، توسط تیمی از دانشگاه واشنگتن طراحی شده است و یک عضو از این تیم به نام سایر فولر همچنین بخشی از تیم دانشگاه هاروارد بوده است که برای اولین بار RoboBee را ساختند.

این ربات پروازی، قدرت خود را به شکل بی‌سیم از یک منبع قدرت بیرونی (اکسترنال) دریافت می‌کند، به این دلیل که تعبیه یک باتری می‌تواند وزن ربات را بسیار سنگین کند و دیگر نمی‌تواند عملیات‌های ظریف پروازی را انجام دهد.

نیروی روبوفلای به جای سیم یا باتری، توسط لیزر تامین می‌شود. این لیزر بر روی یک سلول فتوولتائیک روی ربات نصب می‌شود.

این سلول به خودی خود نور لیزر را فقط به هفت ولت برق تبدیل می‌کند، بنابراین مدار داخلی که به 240 ولت برق برای بال زدن نیاز دارد، تقویت می‌شود. این مدار همچنین حاوی یک میکروکنترلر است که زمان و نحوه بال زدن را به ربات می‌گوید.

پرواز نخستین میکروربات حشره‌نما بدون نیاز به کنترل از راه دور

این میکروربات در شکل فعلی تنها می‌تواند به پرواز درآید و دوباره فرود بیاید. با این حال، امید است که لیزر به طور مداوم قادر به تامین نیروی ربات شود. حتی نسخه‌های آینده ربات ممکن است قادر به دریافت انرژی از سیگنال‌های فرکانس رادیویی باشند که با استفاده از میکروکنترلرهای پیشرفته‌تر، میکروربات‌ها خواهند توانست در جاهایی که پهپادها قادر به انجام عملیات نیستند، به طور خودکار وظایف خود را انجام دهند.

فولر می‌گوید: «من واقعا دوست دارم یکی از این ربات‌ها بتواند نشت گاز را در ساختمان پیدا کند. فرض کنید شما یک چمدان از آنها را خریداری کنید، آن را باز کنید و آنها را در ساختمان خود به دنبال منبع نشت گاز بفرستید».

وی افزود: «اگر این ربات‌ها بتوانند در پیدا کردن نشت گاز به سادگی کمک کنند، می‌توان بسیار امیدوار بود که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند».

به گفته فولر، این ربات‌ها از مگس‌ها الهام گرفته شده‌اند که واقعا در دنبال کردن بو حرفه‌ای هستند

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید