افزایش دوام پروانه هلیکوپتر با پوشش نانوذرات روی

یک شرکت کانادایی تولیدکننده پروانه‌های مورد استفاده در بالگردها، از نانوپوشش برای افزایش دوام تیغه‌های موتور در پره اصلی هلیکوپتر و همچنین پره موجود در دم آن استفاده کرده است.

تاریخ ویرایش: 5 اردیبهشت ماه 1399

یک شرکت کانادایی تولیدکننده پروانه‌های مورد استفاده در هلیکوپترها، از نانوپوشش برای افزایش دوام تیغه‌های موتور در پره اصلی هلیکوپتر و همچنین پره موجود در دم آن استفاده کرده است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، مشتریان شرکت ون هورن اوییشن (Van Horn Aviation (VHA)) ممکن است در حین دریافت سفارشات خود از این شرکت در ابتدای سال ۲۰۲۰ متوجه روکش مات روی پره‌های موتور شده باشند.

افزایش دوام پروانه هلیکوپتر با پوشش نانوذرات روی

این شرکت به تازگی از پوشش جدید نانوهیبریدی پلی‌اورتان روی تمام محصولات خود استفاده کرده است به طوری که تیغه‌های موتور در پروانه اصلی و دم هلیکوپتر به این پوشش مجهز می‌شوند.

بخوانید: افزایش استحکام بدنه‌ هواپیمای بدون سرنشین با فناوری‌ نانو

این پوشش برای ایجاد خاصیت ضدخوردگی روی تیغه‌ها قرار داده می‌شود به طوری که استفاده از آن منجر به افزایش مقاومت سطح نسبت به خوردگی با آب‌نمک شده و همچنین ترک، روی رنگ ایجاد نمی‌شود.

این پوشش برای استفاده در برنامه‌های حمل‌ونقل هوایی طراحی شده است، ون هورن از نانوذرات سه‌بعدی برای تولید این پوشش استفاده می‌کند و فرمولاسیون جدیدی که پیش از این در محصولات رنگی به کار گرفته نشده را در این فناوری استفاده می‌کند.

طبق گفته سازنده این رنگ، این محصول در عین حفظ انعطاف‌پذیری، قادر است تا ۷ ساعت سختی نوک مداد را تحمل کند، در آزمایش‌های اسپری نمک براساس استاندارد ASTM، این پوشش 4هزار ساعت در شرایط محیط نمکی تحمل دارد و هیچ زنگ‌زدگی یا تاول در پوشش دیده نمی‌شود.

بخوانید: بهبود اتصالات جوشکاری در صنایع هوافضا و خودروسازی با نانوذرات

این پوشش حاوی نانوذرات در برابر خوردگی شیمیایی نیز مقاوم است، نتایج آزمایش‌ها نشان داده است که این پوشش براساس استاندارد ASTM D۴۷۵۲ در حلال‌ آلی مقاومت بالایی از خود به نمایش گذاشته است.

مصرف‌کنندگان این فناوری دیگر شاهد ترک روی رنگ یا پوسته دادن رنگ در بیشتر محیط‌ها نخواهند بود و این نانوپوشش می‌تواند سطح را در محیط‌های خشن و سخت حفظ کند، این نانوپوشش روی بالاترین سطح محصول به‌عنوان یک لایه اضافه روی رنگ، به کار می‌رود.

هیچ هزینه اضافه‌ای برای ایجاد این نانوپوشش از مشتریان گرفته نمی‌شود، تنها مشتریانی که محصولات خود را برای تعمیرات غیر از رنگ آمیزی به این شرکت می‌فرستند می‌توانند با هزینه بسیار کمی از این نانوپوشش در محصول خود استفاده کنند.

در ادامه بخوانید: تولید نسل جدید بالگرد با سرعتی دو برابر بالگردهای کنونی

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب