کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹ / «بلو اوریجین» در حال ساخت ماه‌نشین «ناسا» است

شرکت "بلو اوریجین" برای طراحی یک "ماه‌نشین" برای برنامه "آرتمیس" ناسا با شرکت‌های "لاکهید مارتین"، "نورثروپ گرومن" و "دراپر" همکاری کرده است.

تاریخ ویرایش: 2 آبان ماه 1398

شرکت فضایی "بلو اوریجین" (Blue Origin) برای طراحی یک "ماه‌نشین" (lunar lander) برای برنامه "آرتمیس" ناسا با شرکت‌های "لاکهید مارتین" (Lockheed Martin)، "نورثروپ گرومن" (Northrop Grumman) و "دراپر"(Draper) همکاری کرده است.

کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹ / «بلو اوریجین» در حال ساخت ماه‌نشین «ناسا» است

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، "جف بزوس" (Jeff Bezos) بنیانگذار شرکت "بلو اوریجین" روز سه‌شنبه در "کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹" در واشنگتن دی‌سی از امضای این توافقنامه خبر داد و اظهار کرد هدف این توافق توسعه یک "سیستم سطح نشین انسانی"(Human Landing System) است تا فضانوردان آمریکایی بتوانند تا سال ۲۰۲۲ بار دیگر به ماه گام نهند.

کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹ / «بلو اوریجین» در حال ساخت ماه‌نشین «ناسا» است

اگر ناسا به هدفش که بازگشت به ماه طی پنج سال آینده است، برسد نه تنها به یک سطح نشین سرنشین‌دار جدید نیاز دارد بلکه به یک نسل جدیدتر از ماژول کوچک ماه که در خدمت برنامه آپولو است نیز نیاز دارد. این بدان معناست که یک سطح نشین بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر که توانایی حمل بارهای بیشتر را دارد و می‌تواند برای مدت زمان طولانی‌تر روی ماه بماند و تا حدی قابل استفاده مجدد باشد، نیاز دارد.


حتما بخوانید:

سبک رهبری و مدیریت جف بزوس و ایلان ماسک و درس‌هایی از موفقیت آنها


برای دستیابی به این هدف، چهار شرکت فضایی تصمیم گرفته‌اند تیمی تشکیل دهند که هر کدام مسئولیت یک قسمت از ساخت فضاپیما را بر عهده بگیرند.

کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹ / «بلو اوریجین» در حال ساخت ماه‌نشین «ناسا» است

بنابر گزارش‌ها، بلو اوریجین به عنوان پیمانکار اصلی با مسئولیت کلی در مدیریت برنامه‌ها، مهندسی سیستم‌ها و ایمنی ماموریت فعالیت خواهد کرد. علاوه بر این امور، بلو اوریجین  ساخت قطعه‌ای برای فرود موسوم به (Descent Element) را بر عهده خواهد داشت. این فضاپیما نیز همانند فضاپیمای "ماه آبی یا بلو مون" (Blue Moon) طراحی شده و مجهز به موتور BE-۷ شرکت بلو اوریجین است و می‌تواند سطح نشین را به سطح ماه ارسال کند.


همچنین بخوانید:

بررسی ۱۷ فضانورد زن ناسا که شانس سفر به ماه را دارند / نخستین زنی که به ماه قدم می‌گذارد چه کسی خواهد بود؟


در همین حال، لاکهید مارتین برای بازگشت فضانوردان به مدار قطعه‌ای برای صعود موسوم به (Ascent Element) قابل استفاده مجدد را خواهد ساخت و مسئولیت عملیات پرواز و آموزش را نیز بر عهده خواهد گرفت. شرکت نورثروپ گرومن نیز قطعه انتقال موسوم به (Transfer Element) را تولید می‌کند که سطح نشین را به ماه می‌رساند و شرکت دراپر نیز روی بخش‌های هدایت فرود و اویونیک فضاپیما کار می‌کند.

کنگره بین‌المللی فضانوردی ۲۰۱۹ / «بلو اوریجین» در حال ساخت ماه‌نشین «ناسا» است

اصطلاح "اویونیک" یا الکترونیک هوانوردی (Avionics) یک تکواژ مرکب است که از ترکیب دو کلمه (Aviation و Electronics) ایجاد شده و معمولا اشاره به تجهیزات الکترونیکی هواپیما، ماهواره و فضاپیما مانند نمایشگرها، کامپیوترها، حسگرها، عملگرها و فرستنده-گیرنده‌های آن‌ها دارد.


همچنین بخوانید:

مرکز هدایت ماموریت «بازگشت انسان به ماه» انتخاب شد


"باب اسمیت" (Bob Smith)، مدیر عامل شرکت بلو اوریجین گفت: چالش‌های ملی خواستار پاسخ ملی است. ما مفتخریم که با همکاری چند شرکت فضایی دیگر می‌توانیم وسیله‌ای را که هدف آن ارسال فضانوردان ناسا به ماه است را توسعه دهیم.


در ادامه حتما بخوانید:

رونمایی ناسا از لباس فضایی پروژه آرتمیس (+تصاویر)

قرارداد ۴.۶ میلیارد دلاری لاکهید‌ مارتین با ناسا برای ساخت ۶ فضاپیمای اوریون

همکاری استرالیا و ناسا در پروژه‌های اعزام انسان به ماه و مریخ

بیشتر بخوانید
تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیدگاه کاربران
فرستادن دیدگاه جدید