پهپادی برای کاوش و رصد «اروپا»

«اروپا» نام یکی از شصت و دو ماه سیاره مشتری است. این ماه در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد. چهار ماه از بزرگترین ماه‌ های مشتری به ترتیب دوری از این سیاره عبارتند از: آیو، اروپا، گانیمد و کالیستو. «اروپا» دارای سطحی از یخ صاف و ترک خورده است.

جوان‌سازی پره‌های داغ توربین‌های گازی توسط شرکت ایرانی

یک شرکت دانش بنیان موفق به جوان‌سازی پره‌های توربین گازی شد تا از این طریق میزان ارزبری از کشور کاهش پیدا کند. این شرکت موفق شده است با استفاده از عملیات مخصوص حرارتی، تیغه‌های داغ توربین‌گازی را جوان‌سازی کند.

سخنرانی علمی: چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری (مهر 94)

سخنرانی علمی با موضوع «چالش‌های قرن بیست‌ویکم اکتشافات فضایی و نانو فناوری» از سلسله سخنرانی‌های علمی پژوهشگاه هوافضا و انجمن هوافضای ایران در مهر ماه 94 برگزار می‌شود.

تصاویری که ناسا از وجود آب در مریخ منتشر کرد

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا همزمان با برگزاری نشست خبری خود درباره کشف آب در مریخ تصاویری در این رابطه منتشر کرده است. رگه‌های تیره روی تپه‌ها و کوه‌ها نشان دهنده وجود آب هستند.

کند شدن شبکه اینترنت در جهان به دلیل خبر پیدا شدن آب در مریخ

به گزارش خبرآنلاین، پژوهشگران ناسا در برنامه تلویزیونی که به‌صورت زنده از اینترنت  پخش شد، باعث شدند تا بسیاری از کاربران ضمن توئیت کردن خبر شگفتی‌ساز ثابت شدن آب در مریخ، به سمت اینترنت و اخبار مربوطه حمله ور شوند و به همین خاطر شبکه اینترنت در سراسر جهان به ناگهان کند شد.

در یک رویداد تاریخی، ناسا وجود آب در مریخ را تایید کرد

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا در نشستی خبری وجود آب در مریخ را تائید و اعلام کرده که در ماههای گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد.

ساخت پناهگاه‌های مریخ به کمک ربات چاپگر

شرکت آمریکایی Foster + Partners از طرح موفقیت‌آمیز ربات چاپگر برای ساخت پناهگاه‌های مریخ رونمایی کرد. این طراحی برای رقابت چاپ تجهیزات حیاتی فضانوردان ناسا ساخته شده است. مقامات شرکت در مورد شکل نهایی پناهگاه‌ها صحبتی به میان نیاوردند اما از آزمایش موفقیت‌آمیز این سیستم خبر دادند.

پرتاب موفق‌آمیز نخستین رصدخانه فضایی هند

سازمان تحقیقات فضایی هند امروز‌(دوشنبه) با موفقیت نخستین رصدخانه فضایی «Astrosat» خود را به مدار پرتاب کرد. پرتاب موفق این رصدخانه فضایی، هند را به یکی از کشورهای دارای این فناوری پس از آمریکا، ژاپن، روسیه و اروپا تبدیل کرده است.

چراغ سبز ایران به بویینگ؟

اگر این صحبت‌های رییس جمهوری را چراغ سبزی به شرکت‌های آمریکایی بدانیم شاید برای بویینگ نیز فضا بیش از گذشته فراهم شده باشد، ایران 400 هواپیمای جدید نیاز دارد و در این بین استفاده از هواپیماهای این غول آمریکایی انتخابی مهم به حساب می‌آید.

آشنایی با هواپیمای آبی‌خاکی آیکون ای5 (+عکس)

افزون بر ویژگی های ایمنی، آیکون اِی5 انتخابی فوق العاده برای حمل و نقل است. هنگامی که از دل آب خارج می شوید یا از هوا فرود می آیید، با جمع کردن بال ها می توان آن را در یک تریلر کمپینگ حمل کرد.

چین چهار میکروماهواره را با موفقیت به فضا پرتاب کرد

چین روز جمعه چهار میکرو ماهواره را بر روی نسخه جدیدی از موشک حامل Long March-11 به فضا پرتاب کرد. پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک، نشانگر دستاورد بزرگی برای چین در زمینه فناوری کلیدی برای موشک‌های سوخت جامد است.

به‌کارگیری فناوری ماهواره ای برای نجات جان پناهجویان

در حفظ امنیت و سلامت کشتیها در دریاها، ماهواره های مختلفی نقش دارند. برخی از این ماهواره ها مانند ناوگان ماهواره های اروپایی موسوم به «سنتینل» مجهز به  رادار و ابزارهای اپتیکی هستند و برخی دیگر مثل مجموعه ماهواره های کانادایی موسوم به “اگزکت ارت” پیامهای شناسایی خودکار کشتیها را دریافت می کنند.

گسترش همکاری های حوزه هوایی با کشورهای صاحب فناوری

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری، گفت: گسترش همکاری های حوزه هوایی با کشورهای صاحب فناوری یکی از مهم ترین اولویت های ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی است.

اپلیکیشنی برای تعیین بهترین مسیر پرواز هواپیما

دانشمندان ناسا با هدف بهینه سازی پروازی هواپیماها در سراسر جهان، اپلیکیشنی ارایه کرده اند که با لحاظ کردن فاکتورهایی نظیر اوضاع جوی و گذرگاههای پروازی، بهترین و کوتاه ترین مسیر ممکن را برای پرواز یک هواپیما در ترافیک فشرده هوایی ترسیم می کند.

پهپادها به زودی نامرئی می‌شوند

ارتش آمریکا موفق به ساخت نوعی پوشش پیشرفته شده که می‌تواند به زودی پهپادها و دیگر جنگ‌افزارها را هم از دید رادار و هم از دید انسان محو کند. پژوهشگران دانشگاه سن‌دیگو موفق شده‌اند نوعی پوشش تفلون را که قبلا در سال 2006 ساخته شده بود ارتقا دهند و به نتایج جالبی دست پیدا کنند.

راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی تونل باد در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات

رئیس دانشکده مکانیک و هوافضای دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات از راه اندازی مرکز تحقیقاتی تونل باد در این دانشکده خبر داد و گفت: از این طریق می توان گام مهمی در کاربردی کردن طرح های پژوهشی برداشت.

"ایران هوافضا" را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

پورتال هوافضای ایران در حال حاضر در شبکه‌های آپارات، اینستاگرام و تلگرام فعال است. با دنبال کردن پورتال هوافضا در این شبکه‌ها، از آخرین رویدادهای هوایی و فضایی ایران و جهان با خبر شوید.

ناسا به دنبال استفاده از ایده‌های دانشجویی برای فرودآوردن کاوشگر بر روی مریخ

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا، به دنبال استفاده از ایده‌های نوآورانه دانشجویان با هدف ارائه فناوری‌های نوینی است که بتوانند به فرودآوردن ایمن و سریع فضاپیماهای سرنشین‌دار سنگین بر روی سطح مریخ کمک کنند.

همکاری ستاد صنایع دانش‌بنیان هوایی با آموزش و پرورش برای توسعه دانش هوایی

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی: برای توسعه دانش هوایی از اردیبهشت ماه یک تفاهم‌نامه‌ای را با آموزش و پرورش امضاء کرده‌ایم تا یک‌سری دانش‌سراهای هوایی در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش کشور برگزار شود.

آیا بیگانگان فضایی وجود دارند؟

از زمان آغاز ماموریت کپلر در سال 2009، دانشمندان دریافته اند که میلیون ها سیاره به دور ستاره خود در حال گردش هستند. اما این یافته ها به ارائه پاسخ درباره یکی از بزرگترین پرسش های نوع بشر یعنی "چرا کسی تاکنون با ما تماسی برقرار نکرده است؟" کمکی نکرده است.

چهارمین دوره مسابقات شریف کاپ برگزار شد

چهارمین دوره مسابقات آزاد رباتیک دانشگاه صنعتی شریف در دو رده‌ دانش آموزی و دانشجویی طی روزهای یکم تا سوم مهر در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مسابقه و همایش پرنده‌های بدون سرنشین، 1394

به منظور گسترش علوم وابسته به طراحي و ساخت وسايل پرنده های بدون سرنشین، قرارگاه پدافند هوایی مرکزی خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران يک دوره مسابقه طراحي و ساخت گلایدر های دست پرتاب و هواپیماهای مدل و پرنده های بدون سر نشین (پهپاد) و عمود پروازها را برگزار مي‌کند.

اجاره دو هواپیمای 100 نفره سوپر جت روسیه برای خطوط هوایی ایران / راه‌اندازی شبکه هایپرمارکت هوایی

منطقی همچنین بیان کرد: شبکه هایپرمارکت هوایی در حال راه اندازی است، در دو ماه آینده این سامانه راه اندازی خواهد شد، الان در حال حاضر 10 شرکت از شرکت های فعال در حوزه هوایی به صورت سامانه ای وارد این شبکه شده اند و به صورت غیرسامانه ای نیز با 60 شرکت دانش بنیان در این حوزه تعاملات لازم انجام شده است.

نخستین رصدخانه فضایی هند با هدف مطالعه اجرام کیهانی به فضا پرتاب می‌شود

آژانس فضایی هند به دنبال پرتاب نخستین رصدخانه فضایی این کشور با هدف مطالعه اجرام کیهانی است. این رصدخانه فضایی Astrosat نام دارد و در 28 سپتامبر (ششم مهرماه) بر روی موشک PSLV-C30 به فضا اوج می‌گیرد.

انتقال صخره‌های مریخی به زمین با اژدهای سرخ ناسا

ناسا قصد دارد به منظور بررسی آثار حیات باستانی کشف شده در مریخ طی یک پروژه، نمونه سنگ‌هایی که مریخ‌نورد 2020 جمع‌آوری کرده را اوایل سال 2022 به زمین منتقل کند.

نخستین سالگرد مدارگردی «ماون» حول مریخ

کاوشگر ماون در 18 نوامبر سال 2013 به فضا پرتاب شد و پس از یک سفر 10 ماهه و طی مسافتی بالغ بر 643 میلیون و 700 هزار کیلومتر، در تاریخ 21 سپتامبر 2014 (30 شهریور 1393) به مدار مریخ رسید.

ابراز امیدواری چارلز بولدن: ماموریت سرنشین‌دار به مریخ از همیشه به واقعیت نزدیکتر شده است

چارلز بولدن، مدیرعامل ناسا و فرمانده سابق فضاپیمای شاتل، زمانی که درسال 1980 به برنامه آموزش فضانوردان در مرکز فضایی جانسون درهوستون وارد شد، تصور می‌کرد نخستین کسی باشد که به اکتشاف در مریخ بپردازد.

تعویق در پرواز کپسول فضایی اوریون

مقامات ارشد ناسا اعلام کردند جدیدترین کپسول فضایی این سازمان به نام اوریون در تاریخ تعیین‌شده یعنی سال 2021 به فضا پرتاب نخواهد شد. مدیران ناسا سال 2023 را به عنوان تاریخ پرتاب این کپسول اعلام کرده‌اند اما گزینه سال 2021 کاملا از روی میز برداشته نشده است.

ماهواره محبوس ایران، آزاد می‌شود؟

ماهواره مخابراتی «مصباح» که سال‌ها پیش با همکاری یک شرکت ایتالیایی توسط کارشناسان فضایی کشور ساخته شده و قرار بود 10 سال پیش توسط موشک حامل روسی «Kosmos-3M» به مدار زمین پرتاب شود چند سالی است که به بهانه تحریم‌ها در ایتالیا بلوکه شده و از تحویل آن به ایران خودداری می‌شود.

آزمایش ژنتیکی بی سابقه ناسا در فضا

مهمترین موضوعی که به چالشی بزرگ در راه تحقق ایده سفرهای طولانی مدت فضایی تبدیل شده، لطمات جدی احتمالی است که تصور می شود از جانب پرتوهای کیهانی به سلامت فضانوردان وارد می شود.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب