دو سال دیگر نخستین بالن گردشگری فضایی جهان به پرواز در می‌آید

شرکت World View که در آریزونای آمریکا مستقر است، تلاش دارد تا نخستین گروه از گردشگران فضایی ثبت نام کرده خود را به لایه استراتوسفر زمین برساند. این اتفاق مهم قرار است در سال ۲۰۱۷ روی دهد.

برنامه دانشگاه امیرکبیر برای طراحی جنگنده ملی و ساخت جت ۵۰ نفره

دکتر وزیری: قصد داریم طراحی جنگنده ملی را مانند جنگنده‌های نسل ۵ کشورهای پیشرفته داشته باشیم اما نمی‌خواهیم جنگنده را بسازیم بلکه قصدمان نشان دادن رشد تحقیقات کشور در این زمینه است.

برگزاری «جشنواره فضا» در گنبد مینای پارک آب و آتش تهران، مهر 94

"جشنواره فضا" ویژه هفته جهانی فضا به همت پژوهشگاه فضایی ایران با برنامه‌های متنوع آموزشی در روزهای شانزدهم و هفدهم مهر 1394 برگزار می‌شود.

نماهنگ فوق‌العاده زمین از نگاه فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی

سامانتا کریستوفورتی فضانورد سازمان فضایی اروپا در خلال ماموریت خود در ایستگاه فضایی بین المللی تصاویری را از زمین تهیه کرده است. این تصاویر در قالب یک نماهنگ توسط سازمان فضایی اروپا تهیه شده است.

ایرفرانس در برابر چالش‌های پرشمار

در رقابت بالای خطوط هوایی، گروه ایرفرانس کی ال ام با داشتن ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر در ماه اوت سال جاری پس از شرکتهای هواپیمایی لوفت هانزا، رایان ایر و گروه هوایی آی ای جی قرار می گیرد.

پرواز نخستین کوادروتور هیدروژنی در مدت ۴ ساعت

یکی از بزرگترین ضعف‌های پهپادها و کوادروتورها را می توان در مدت زمان کوتاه و محدود پرواز آنها دانست اما پژوهشگران موفق به ساخت کوادروتوری شده اند که ۴ ساعت متوالی می تواند پرواز کند.

4 اکتبر 1957، روزی که شوروی فضا را فتح کرد (+عکس)

58 سال پیش در روز 4 اکتبر سال 1957 میلادی اتحاد جماهیر شوروی اسپوتنیک 1، نخستین قمر مصنوعی تاریخ جهان را در مدار زمین قرار داد.

شانس بیشتر اسپیس‌ایکس برای فتح مریخ

بررسی احتمالات و امکانات نشان می‌دهد که شرکت خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) شانس بیشتری برای رسیدن به مریخ نسبت به دیگران دارد.

جزئیات راه‌اندازی اپراتور ماهواره‌ای با مشارکت سازمان فضایی ایران

معاون وزیر ارتباطات از تدوین مقررات برای شکل‌گیری اپراتور ماهواره ای در بازار ارتباطات خبر داد و گفت: با ایجاد این اپراتور، بهره‌برداران خدمات ماهواره‌ای می‌توانند از این اپراتور خدمات دریافت کنند.

ثبت تصویری خیره‌کننده از توفان خواکین توسط فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی

همانطور که توفان قدرتمند خواکین جزایر باهاما را در هم می‌کوبد، فضانورد ناسا از ایستگاه فضایی بین‌المللی تصویری خیره‌کننده از این توفان را به ثبت رسانده است.

تصاویر کمتر دیده شده از سطح کره ماه و ماموریت آپولو

این عکس های منحصر به فرد که از آرشیو ماموریت آپولو انتخاب شده، بیش از چهل سال قبل از سطح کره ماه گرفته شده است.

برنامه‌های هفته جهانی فضا در مهر 94

دکتر ابوالقاسم نقاش دبیر هفته جهانی فضا برنامه هاي مربوط به این هفته را تشريح كرد و اظهار داشت: "هدف از اجراي اين برنامه‌ها آشنا شدن اقشار مختلف مردم با فناوري‌هاي فضايي و ترويج علوم فضايي است كه در اين رابطه، فعاليت‌هاي مختلفي با تشكيل كارگروه‌هايي متشكل از نهادهاي مرتبط با اين بخش، شكل گرفته است."

آزمایش نهایی راکت فضایی شرکت بلو اوریجین پس از 100 مرحله آزمایش اولیه

شرکت «بلو اوریجین» که سال گذشته به بوئینگ و لاکهید مارتین پیوست تا کار روی طراحی موتور راکت پرتاب به مدار زمین و سفر به مریخ را تکمیل کند، اعلام کرده است که موتور طراحی‌شده در این شرکت پس از گذراندن 100 مرحله آزمایش بسیار سخت، اکنون آماده ارائه به آزمایشگاه استاندارد است.

ناسا به دنبال اجرای پروژه‌های ارزان

اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد که با حداقل هزینه ممکن اجرا شده‌اند و از جمله آنها می‌توان به فضاپیمای «داون» اشاره کرد که اخیرا عکس‌های شگفت‌انگیزی از سطح سیاره کوتوله و ناشناخته «سرس» گرفته است.

هفته جهانی فضا در پژوهشگاه هوافضا؛ کاوشگرها و ماهواره‌ها

امسال نیز به رسم هرساله پژوهشگاه هوافضا با شعار: «کاوشگرها و ماهواره‌ها» در راستای ارتقاي دانش هوافضايي جوانان و نوجوانان و آشنایی با کاوشگرهای فضایی با برگزاري مراسمي در روز دو­شنبه سیزدهم مهر 94 از ساعت 9 الي 11:45 ميزبان اين مراسم خواهد بود.

سازمان هواپيمايي كشوري تنها مرجع تصميم‌گير خريد هواپيما

وزير راه و شهرسازي گفت: تنها دستگاه تصميم‌گيرنده در اين خصوص سازمان هواپيمايي كشوري است چون مجوز پرواز هواپيماها در آسمان ايران را اين سازمان صادر مي‌كند؛ ممكن است در رسانه‌ها بحث‌هايي در اين خصوص مطرح شود اما تأييديه نهايي بايد از سوي سازمان هواپيمايي كشوري صادر شود.

جلوگیری از انفجار هواپیما در زمان سقوط با افزودنی سوخت جدید

دانشمندان موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به تولید یک افزودنی سوخت جدید شده‌اند که در زمان برخورد شدید منفجر نمی‌شود. این غبار ریز است که باعث انفجارات مرگبار می‌شود. افزودنی جدید، سوخت را به قطرات اندازه باران تبدیل می‌کند که بدون خطر در هوا پخش می‌شوند.

پرتاب ماهواره ارتباطی استرالیا به فضا برای ارائه اینترنت پرسرعت

فرانسیس کری، سخنگوی شبکه ملی پهنای باند (NBN) اظهار کرد: این یکی از بزرگترین ماهواره‌های ارتباطی در جهان است و هدف از ساخت آن، ارائه پهنای باند به استرالیا است که کشور فوق‌العاده گسترده‌ای است.

پرتاب ماهواره مکزیک به فضا

این موشک 59 متری که توسط اتحادیه پرواز متحد (ULA) - شرکت مشترک لاکهید مارتین و بوئینگ- ساخته شده از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال به فضا پرتاب شد. این پرتاب در ابتدا برای دور کردن یک قایق از منطقه ایمنی پرواز موشک 20 دقیقه به تأخیر افتاد.

رقابت موشک‌های کاغذی به مناسبت هفته جهانی فضا، 94

مسابقه ساخت و پرتاب موشک های کاغذی به مناسبت هفته جهانی فضا در تبریز برگزار می شود. به گزارش مهر، انجمن نجوم آیاز تبريز در نظر دارد به مناسبت هفته جهانی فضا در روز هفدهم مهر مسابقه ساخت و پرتاب موشک های کاغذی را برگزار کند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور خبرداد: لزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور، باحضور درمراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا، برلزوم تدوین قانون ملی فضایی ایران تاکید کرد. الهام امین‌زاده گفت: امروزه بسیاری از کشورها قانون ملی فضایی دارند که ما نیز با مطالعات اولیه انجام شده در این زمینه باید به سمت تدوین قانون ملی فضایی کشور خود برویم.

رئیس سازمان فضایی ایران: مذاکره با ایتالیا برای بازپس‌گیری ماهواره ایرانی مصباح

رئیس سازمان فضایی ایران عنوان کرد: در هفته فضا که از ١٢ تا ١٨ مهرماه برگزار می شود برنامه هایی در سطح مدارس کشور برگزار می شود که از جمله آنها برگزاری نمایشگاه فضایی در دبیرستان ها، بازدید دانش‌آموزی، دانشجویی از مرکز فضایی البرز و بازدید دانش‌آموزی از مرکز آسمان نما است.

وزیر ارتباطات در افتتاحیه هفته جهانی فضا:‌ خود را برای شرایط پساتحریم در عرصه فضا آماده می کنیم

محمود واعظی با بیان اینکه باید خود را برای همکاری‌های فضایی پساتحریم آماده کنیم، گفت: اواخر آذر همه موانع تحریم برداشته می‌شود، اگرچه اکنون نیز کشورهای غربی منتظر روز موعود لغو تحریم‌ها نشده‌اند. مذاکراتی را نیز آغاز کرده‌اند و مذاکرات در حوزه فضایی و ماهواره با کشورهای غربی خوب بوده است.

سپر حرارتی اوریون در حال آماده‌سازی است (+‌عکس)

بازگشت به جو زمین حساس‌ترین بخش هر مأموریت فضایی است و گرچه بیشترین تلفات انسانی سفرهای فضایی در لحظه پرتاب بوده، دو حادثه در بازگشت به جو، موجب بازنشستگی شاتل شده است.

تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس پژوهشگاه هوافضا از تاسیس کارگروه هوافضا در شورای عالی عتف با هدف برقراری و ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه خبر داد. دکتر امی همچنین گفت: تصمیم داریم از طریق حقوقی و قانونی، آسیب‌های وارده بر بدنه هوافضای کشور به ویژه پژوهشگاه هوافضا را که به دلیل بی‌‌تدبیری مدیران در طرح ادغام به وجود آمده است، پیگیری کنیم.

تولید قطعه سوخت‌رسان توربین‌های گازی در کشور

پژوهشگران کشور موفق به ساخت قطعه تقسیم کننده سوخت مایع در توربین‌های گازی شدند که با ناخالصی‌های سوخت گازوئیل در کشور هماهنگی داشته و از مزیت مقاومت در برابر خوردگی و دمای 50 درجه سانتیگراد هم برخوردار است.

خرید 500 فروند هواپیما تا سال 1404/مردم به زودی شاهد پرواز و سفر با هواپیماهای نو و ایمن خواهند بود

وی افزود: به محض اجرای توافق برجام، گام نخست برای تامین این هواپیماها را برمی داریم به طوری که در مرحله اول تا سال 2016، تعدادی از این هواپیماها وارد کشور می شوند و مردم به زودی شاهد پرواز و سفر با هواپیماهای نو و ایمن خواهند بود.

رئیس سازمان فضایی ایران: نگاه سنتی به صنایع فضایی را تغییر می‌دهیم

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برای اصلاح ساختارها برنامه‌های وسیعی داریم و سعی می‌کنیم دید سنتی از صنایع فضایی را تغییر داده و نگاه کاربردی در این حوزه را اشاعه دهیم.

ارائه مدل فضایی ماهواره مخابراتی در نمایشگاه تلکام 2015

پژوهشگاه فضایی ایران، همراه با دیگر مجموعه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در شانزدهمین نمایشگاه تلکام ۲۰۱۵، شرکت نموده و برخی از محصولات و دست‌آوردهای پژوهشکده‌ها و واحدهای پژوهشی خود را در عرصه علوم و فناوری فضایی در معرض دید عموم قرار داده است.

مختصری درباره پارک فناوری پردیس (+عکس)

پارك فناوري پرديس به‌عنوان مهم‌ترين و بزرگترين پارك فناوري كشور در سال 1384 در زيرمجموعه نهاد رياست‌جمهوري با هدف تجاري‌سازي دستاوردهاي فناوران و ايجاد بستر مناسب براي رشد فناوري و توسعه بازار شركت‌هاي دانش‌بنيان تاسيس شد.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری