تیم ربات­‌های پرنده دانشگاه امیرکبیر نایب قهرمان جهان شد

در این مسابقات، 17 تیم از کشورهای آلمان، هلند، فرانسه، چین، سنگاپور، برزیل، هند و ایران با یکدیگر رقابت کردند که تیم ربات های ریزپرنده پژوهشکده رباتیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها تیم از ایران بود که موفق به کسب مقام شد.

رییس مرکز ملی فضایی منصوب شد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر منوچهر منطقی را به عنوان «رییس مرکز ملی فضایی» منصوب کرد. دکتر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌ و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری  را در کارنامه فعالیت خود دارد.

مشاوره فرانسه در ساخت ماهواره ملی ایران

واعظی با اشاره به ۴ محور توافق صورت گرفته با هیئت فرانسوی گفت: مذاکرات برای مشاوره گرفتن از فرانسوی ها در ساخت ماهواره ملی و ماهواره سنجش از دور و پرتاب آن آغاز شده است. بر این اساس فردا نیز نمایندگان دو شرکت ایرباس و تالس با رئیس سازمان فضایی دیدار خواهند داشت.

روسيه و چين به دنبال همکاری مشترک در ساخت هواپيماي پهن پيکر

روسيه و چين از ساخت يک هواپيماي پهن پيکر به صورت مشترک خبر داده اند. روسيه و چين قصد دارند با همکاري يکديگر هواپيماي پهن پيکري بسازند که با هواپيماهاي جت ساخت شرکت بوئينگ و ايرباس گروه SE رقابت خواهد کرد.

رونمایی روس‌ها از نسل جدید سفینه‌های فضایی (+عکس)

روس‌ها هم به تازگی اعلام کرده‌اند در آینده نزدیک نسل جدیدی از سفینه‌های فضایی مشهور به سایوز فضانوردان را به دورترین سیارات منظومه شمسی خواهد برد. گفتنی است، بر پایه‌ی اعلام کارشناسان روسی قرار است این سفینه‌ فضایی جدید در سال 2021 راه اندازی شود.

کارخانه جدید ایرباس در آمریکا (+عکس)

کارخانه جدید گروه هواپیماسازی ایرباس که در منطقه موبایل آلاباما افتتاح شده، قرار است عمدتا هواپیمای آ-321 تولید کند.

آزمایش پرواز پهپاد چاپ سه‌بعدی شده از روی کشتی جنگی

پژوهشگران انگلیسی موفق به ساخت پهپادی با استفاده از پرینترهای سه بعدی شده اند که از وزن ۳ کیلوگرمی و طول ۱.۵ متری برخوردار است. این پهپاد با استفاده از یک چاپگر سه بعدی که از نایلون های لیزری استفاده می کند، چاپ شده است. این پهپاد پس از طی مسافت ۵۰۰ متری با موفقیت فرود آمد تا بتوان از پهپادها در گشت های ساحلی یا محافظت از ماهیگیران استفاده کرد.

خرید هواپیمای مسافربری سوخو را تایید نمی‌کنیم/مذاکره با بویینگ و ایرباس برای نوسازی ناوگان هوایی ایران

وی درباره خرید هواپیمای مسافربری سوخوی روسی با توجه به ناموفق بودن تجربه فعالیت هواپیمایی توپولوف و آنتونف گفت: چنین هواپیمایی هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

چین نوع جدیدی از ماهواره‌برها را به فضا پرتاب کرد

چین روز گذشته (یکشنبه) نوع جدید و کوچکی از موشک خانواده Long March را که پیشتر برای حمل ماهواره‌ها به مدار زمین استفاده می‌شد، به فضا پرتاب کرد. یکی از مقامات چینی اظهار کرد که موشک کوچکتر، چین را در بازار پرسود پرتاب‌های تبلیغاتی ماهواره، رقابتی‌تر خواهد ساخت.

توسعه روش جدید مسیریابی خودکار پهپادها توسط پژوهشگران داخلی

پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور یا همان پهپادها، امروزه از وسیله پرنده بدون سرنشین معمولی که با یک کنترل از راه دور ساده هدایت می‌شوند فراتر رفته‌ و مجهز به سامانه‌های هدایت پیشرفته‌ای شده‌اند که با استفاده از جی پی اس، پهپاد را مکانیابی کرده و با کمک خلبان خودکار آنها را هدایت می‌کنند.

مشکلات پیش رو برای سفر به مریخ و سکونت در آن

گفته می‌شود مریخ دومین خانه‌ی انسان خواهد بود؛ نزدیک‌تر بودن این سیاره به زمین و شرایط مناسب‌تر نسبت به باقی سیارات منظومه‌ی شمسی، سیاره‌ی سرخ را به محتمل‌ترین کاندید برای مهاجرت انسان تبدیل کرده است. اما برای مسکونی کردن مریخ، طی مسافت ۲۲۵ میلیون کیلومتری قسمت آسان ماجرا خواهد بود.

گشت و گذار بین ستاره ها با اپلیکیشن SkyView + دریافت فایل

شاید یکی از جالب‌ترین و در عین حال عجیب‌ترین موضوعات حال حاضر دنیا بحث‌های مربوط به سیاره‌ها و ستاره‌های دیگر باشد. فضایی که عظمت آن به قدری زیاد است که حتی کهکشان راه شیری در مقابل آن نقطه ای بیش نیست.

طرح کلان اعزام انسان به فضا از حمایت جدی مالی برخوردار نیست

قائم‌مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: طرح کلان اعزام انسان به فضا نیز مانند طرح‌های کلان دیگر از عدم حمایت جدی در بحث مالی رنج می‌برد. منصور کبگانیان در رابطه با طرح اعزام انسان به فضا گفت: این طرح از مصوبات قطعی نقشه جامع علمی کشور است و جزو اهداف مصوب در نقشه به شمار می‌رود که دلایل زیادی نیز برای تصویب آن وجود داشت.

داخل هواپیمایی امارات چه خبر است؟ (عکس)

به مناسبت ایجاد خط هوایی امارات به اورلاندوی آمریکا، تصاویری از خدمات دهی هواپیمایی امارات در هواپیماهای غول پیکر A-380 منتشر شده است.

بنیان‌گذار آمازون گردشگر به فضا می فرستد

بنیان‌گذار تارنمای آمازون که رئیس روزنامه واشنگتن پست نیز هست، در نظر دارد از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدای آمریکا گردشگر به فضا بفرستد. گردشگران در مدار زمین بی وزنی را تجربه کرده و می توانند از مسافتی دور به زمین بنگرند.

نسل بعدی هواپیمای جاسوسی U-۲ ساخته می شود

هواپیمای U-۲ نخستین بار در سال ۱۹۵۵ و توسط Skunk Works در شرکت لاکهید مارتین آمریکا طراحی و ساخته شد و حالا که ۶۰ سال از آن دوران می گذرد همچنان به عنوان یکی از شاخص ترین هواپیماهای جاسوسی و شناسایی دنیا به ویژه در دوران جنگ سرد به شمار می آید.

ساخت پهپاد زیر آبی

در سال های اخیر پهپادهای متنوعی سر از آسمان درآورده و دنیا را از چشم انداز پرندگان برای مردم سراسر جهان نمایش داده اند. اما حالا نسخه جدیدی از این فناوری ارایه شده که دنیای زیرآبی را به تصویر می کشد.

خانه‌های چاپ سه‌بعدی حبابی شکل برای زندگی در مریخ

شرکت فرانسوی Fabulous که متخصص در زمینه چاپ سه‌بعدی است، گروهی از دانشمندان و معماران را گرد هم آورده تا یک نوع سکونتگاه حبابی شکل را برای کره مریخ طراحی کنند که قابلیت چاپ سه‌بعدی روی این سیاره سرخ را داشته باشد.

نقش یوزپلنگ ایرانی بر روی هواپیما؛ تلاش برای جلوگیری از انقراض یک حیوان نادر (+تصاویر)

تلفیق نقش سریعترین جانور روی زمین با سریعترین وسیله حمل و نقل که به دست بشر ساخته شده، ترکیبی هوشمندانه ، جذاب و قابل تامل است. پیش تر تصویر یوزپلنگ ایرانی برای جلب توجه جهانیان، بر روی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز چاپ شده بود.

طراحی‌های منحصر به‌فرد سفینه‌های فضایی نسل آینده (+عکس)

شرکت هواپیماسازی بوئینگ اعلام کرده است امکانات گسترده‌ای برای ساخت فضاپیما مشهور به استارلاینر (starliner) که به cst-100 نیز مشهور است در نظر گرفته است. گفتنی است، انتظارها حاکی از این است که این سفینه فضایی منحصر به فرد در عرض 2 سال آینده فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی iss منتقل خواهد کرد.

فرودگاه‌های جدید بدون خدمه خواهد بود

شرکت های فناوری در حال بررسی راه اندازی فرودگاه هایی هستند که برج مراقبت آنها بدون دخالت انسان و با استفاده از دوربین های دیجیتال، آنتن های مخابراتی، انواع مختلف حسگر و میکروفون، هواپیما ها را کنترل و مسافران را جا به جا می کند.

روزی که نخستین ایرانی به فضا رفت (+زندگی‌نامه و تصاویر)

«شما حاضرید چقدر برای تحقق رویاهای خودتان بپردازید؟ آیا رویای شما ارزش حقوق یک ماه یا شاید یک سال شما دارد؟ شاید بهای آن به اندازه پس‌اندازی باشد که برای دانشگاه فرزندتان کنار گذاشته اید. آیا به اندازه تمام حقوق بازنشستگی شما می‌ ارزد؟

تعمیرگاه فضایی ساخته می شود

گروهی از کارشناسان علوم فضایی در آمریکا در تلاش هستند تا ایده منحصربفرد راه اندازی تعمیرگاه فضایی را به واقعیت تبدیل کنند. ساخت این لنگرگاه فضایی با استفاده از بازوهای روباتیکی در جایی در اطراف زمین صورت خواهد گرفت تا توسعه اکتشافات فضایی با سرعتی به مراتب بیشتر از اکنون ادامه پیدا کند.

پرتاب موفقیت آمیز راکت پروتون روسیه

روسیه پس از سقوط یک راکت پروتون توانست راکت دیگری را که حامل ماهواره مخابراتی این کشور بود را با موفقیت پرتاب کند. راکت پروتون-ام از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا ارسال شد.

فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد - دکتری و مقالات برتر

ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی در مسیر تحقق اهداف کلان سند جامع توسعه هوافضای کشور از پایان نامه های برگزیده و مقالات برتر هم راستا با این هدف در سال 1394 حمایت می نماید. آخرین مهلت دریافت مدارک تا پایان وقت اداری 30 آبان 1394 می‌باشد.

معرفی کشورهایی که در پروژه های هوایی با ایران همکاری می‌کنند

منوچهر منطقی در خصوص دستاوردهای نمایشگاه ماکس ۲۰۱۵، بیان کرد: کارگروه همکاری های مشترک علمی و فناوری ایران و روسیه تشکیل شد که ماموریت این کارگروه تعیین پروژه های مشترک فناوری و ساخت بین صنایع پیشرفته دو کشور است.

آسمان ایران نباید آزمایشگاه برخی هواپیماها شود

صنعت هوانوردی ایران از جمله بخش های بسیار مظلوم کشور در جریان تحریم های ناجوانمردانه در سالهای اخیر بوده است. با برداشته شدن تحریم های صنعت هوایی پس از توافق اخیر میان ایران و کشورهای 1+5 سوالات بسیار زیادی در ذهن مردم در خصوص آینده این صنعت شکل گرفته است.

برگزاري ششمين نمايشگاه توانمندي‌هاي صنايع هوايي و فضايي ايران در آذر 1394

ششمین نمایشگاه ملی توانمندی‌های صنایع هوایی و فضایی ایران به همت اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران از مورخ 4 تا 6 آذر ماه 1394 در ضلع شرقي درياچه چيتگر و در باند هوايي چيتگر برگزار خواهد شد. برای آگاهی بیشتر می‌توانید به تارنمای www.tehranairshow.com مراجعه نمایید.

راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی برای نمایش فضا و ماموریت‌های فضایی

برای تغذیه این شبکه تلویزیونی جدید از تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی استفاده می شود که از طریق ایستگاه فضایی بین المللی و دیگر سفینه های در حال ماموریت ناسا مخابره می شود. همچنین تصاویر ماموریت های قدیمی فضایی ناسا با کیفیت افزایش یافته از شبکه یادشده پخش می شود.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری