نمایشگاه هوایی دبی 2015، محلی برای ارائه فناوری چاپگرهای سه‌بعدی و دستاوردهای آن در صنعت هوافضا

نمایشگاه هوایی دبی 2015 به عنوان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های هوافضای جهان در تاریخ 12-8 نوامبر 2015 (15 تا 19آبان 94) در دبی برگزار می شود. این نمایشگاه قرار است صحنه‌ای برای ارائه فناوری چاپگرهای سه‌بعدی و دستاوردهای آن در صنعت هوافضا باشد.

فرود بالگردها بر روی سطوح ناهموار با دنده رباتیک جدید (+عکس)

مهندسان در آمریکا سیستم دنده رباتیکی برای بالگردها ارائه داده‌اند که امکان فرودآمدن آن‌ها بر روی سطوح ناهموار را فراهم می‌کند. بالگردها خودروهای متبحری هستند که قادرند تمامی مانورها را در هوا انجام دهد، اما در زمان اوج‌گیری و فرودآمدن نیازمند سطوح مسطح هستند که وجود چنین سطوحی در ماموریت‌های امدادی و جنگ نادر است.

بهره‌برداری از نخستین ماهواره تمام برقی جهان

شرکت بوئینگ اعلام کرده نخستین ماهواره مجهز به نیروی محرکه تمام الکتریکی جهان کاملا به مرحله عملیاتی رسیده است. این ماهواره که ماه مارس به فضا پرتاب شد، ABS-3A 702SP نام دارد و به شرکت مخابراتی سفارش‌دهنده آن یعنی شرکت ABS واقع در برمودا به طور رسمی تحویل داده شده است. این ماهواره، خدمات ارتباطاتی را به آمریکا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا ارائه خواهد داد.

رکورد اقامت انسان در فضا شکسته شد

گنادی پادالکا، فضانورد روس در پایان پنجمین سفر فضایی خود که 168 روز طول کشید، دیروز در حالی به زمین بازگشت که با مجموع 878 روز و پنج ساعت حضور در فضا، رکورد اقامت در خارج از زمین را شکسته است.

خوابی که «الون ماسک» برای مریخ دیده است

تولیدکردن جو بر روی یک سیاره‌ دارای مغناطوسفر به خودی خود یک چالش به شمار می‌آید و ماسک پیشنهاد استفاده از تسلیحات هسته‌ای را برای ایجاد این جو مطرح کرده است. وی استفاده از مواد منفجره ترموهسته‌ای بر روی سیاره مریخ را تایید کرد و مدعی شد با استفاده از این انفجارها می‌توان مریخ را به سیاره‌ای شبیه زمین تبدیل کرد.

بدافزار فضایی هم از راه رسید

شرکت امنیتی کاسپراسکای از شناسایی بدافزاری خبر داده که از ارتباطات ماهواره ای برای مخفی کردن خود و فعالیت هایش سوءاستفاده می کند. بررسی ها نشان داده که حداقل یکی از گروه های استفاده کننده از بدافزار Turla روس زبان هستند و بهره گیری آنها از ماهواره ها و ارتباطات ماهواره ای از کار انداختن شبکه بدافزاری Turla را بسیار دشوار کرده است.

عرضه دوربین با لنز تعویض شونده ویژه‌ی پهپادها

یک شرکت فناوری از عرضه لنزهای تعویض شونده جدیدی خبر داده که تهیه عکس با کیفیت 4K را ممکن می‌کنند. این لنزها که ویژه‌ی تصویربرداری در فضای باز و پرلرزش هستند Zenmuse X5 و X5Rنام دارند و توسط شرکت دی جی آی طراحی شده اند.

چین به دنبال فرود بر نیمه تاریک ماه

کشور چین قصد دارد ظرف پنج سال آینده یعنی تا سال 2020 میلادی یک کاوشگر جدید را بر سطح نادیدنی ماه (ملقب به نیمه ی تاریک ماه که البته چندان هم تاریک نیست!) فرود آورد. در صورت موفقیت این پروژه، چین می تواند به نخستین کشوری تبدیل شود که به بخش نادیدنی ماه به گونه ای عملی دست یافته است.

قرارداد یک میلیارد دلاری هوانوردی آمریکا با مایکروسافت و آمازون

این قرارداد که با حضور شرکت مشاور فناوری اطلاعات CSC منعقد شده است به سازمان هوانوردی آمریکا امکان می‌دهد تمام اطلاعات خود را از روی مراکز داده به سیستم پردازش ابری آمازون (AWS) و خدمات ابری مایکروسافت (Azure) انتقال دهند.

سه فضانورد ایستگاه فضایی‌بین‌المللی به زمین بازگشتند

گندی پادالکا، کیهان‌نورد روس، به همراه دو فضانورد دیگر روز شنبه (21 شهریور) از ایستگاه فضایی بین‌المللی به طور ایمن به زمین بازگشتند. پادالکا رکورد گذراندن بیشترین زمان در فضا را در اختیار دارد. وی 879 روز کامل را در بیش از پنج سفر جداگانه در فضا گذرانده است.

نخستین جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در حوزه هوایی و هوانوردی

برای نخستین بار طرح هدفمندسازی جایزه ملی مدیریت فناوری و نوآوری در حوزه هوایی و هوانوردی، از سوی ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اجرا خواهد شد.

رونمایی اسپیس‌ایکس از تجهیزات درونی سفینه فضایی دراگون

شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) که مدتی طولانی مشغول طراحی و آزمایش فضاپیمای «دراگون» برای جایگزین کردن شاتل است، اکنون به مراحل پایانی این کار سیده و عکس‌های از داخل این سفینه که تابحال دیده نشده منتشر کرده است.

ماهنامه صنایع هوافضا، شماره 110، شهریور 94

دربرگیرنده‌ اخبار و مطالب روز و مقالات علمی حوزه هوافضا
داستان شاتل فضایی، آغاز تا فرجام؛ روان‌شناسی فضانوردان؛ موشک‌های کروی اولیه آمریکا؛ تشعشعات مادون قرمز حرارتی؛ سامانه موشک دفاع هوای اس 30
توزیع در گیشه‌های روزنامه فروشی سراسر کشور

اطلاعات باقی‌مانده کاوشگر «افق‌های نو» از پلوتو پاییز سال آینده به ‌دست‌مان می‌رسد

کاوشگر افق‌های نو (نیوهورایزنز) ناسا که اخیرا عبوری تاریخی از کنار پلوتو، از اجرام دور افتاده منظومه شمسی، انجام داد، چند تصویر بی‌سابقه و تاریخی را ارسال کرد ولی این فضاپیما حجم عظیمی از داده را ذخیره کرده است که به دلیل فاصله زیاد آن با زمین، به‌زودی به دست‌مان نخواهد رسید.

پیش بینی سود شرکت رایان ایر ۲۵ درصد افزایش یافت

شرکت هوایی رایان ایر روز چهارشنبه پیش بینی خود را از سود سالانه اش به میزان یک چهارم افزایش داد.
وضعیت آب و هوایی نامناسب در شمال اروپا، کاهش شدید قیمت نفت و رشد فروش تابستانی از دلایل اصلی بهبود عملکرد این شرکت ایرلندی حمل و نقل هوایی عنوان می شود.

ربات ایستگاه فضایی با قابلیت امکان انتقال دانش خدمه قدیمی به تازه‌واردها

گروهی از پژوهشگران فرانسوی در دانشگاه کلود برنارد لیون 1 نوعی «حافظه خودزیستنامه» را برای ربات Nao واقع در ایستگاه فضایی بین‌المللی ارائه داده‌اند که آن‌ را قادر به انتقال دانش آموخته شده از خدمه قدیمی‌تر به خدمه تازه‌وارد و کمتر مطلع می‌کند.

برزیل ماهواره دفاعی به فضا ارسال می‌کند

دولت برزیل اعلام کرد که برای مقابله با ماهواره‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا که تلفن‌های «دیلما روسف» رئیس‌جمهور این کشور را شنود می‌کنند و به پست‌های الکترونیکی وی نیز دسترسی دارند، در سال 2016 ماهواره‌ای دفاعی به فضا ارسال خواهد کرد.

کاوشگر چین در تاریک ترین نقطه کره ماه فرود می آید

برنامه اکتشاف کره ماه توسط چین، شامل چرخش به دور آن و فرود کاوشگر بر سطح این کره و بازگرداندن آن به زمین است و برای رسیدن به این هدف و تکمیل آن قرار است کاوشگر شماره پنج این کشور نیز در سال 2017 میلادی به فضا پرتاب شود.

حمایت ستاد هوایی و هوانوردی از راه‌اندازی دفاتر طراحی بین‎المللی

ستاد توسعه فناوری و صنايع دانش‌بنيان هوایی و هوانوردی به‌عنوان يكي از ستادهاي فناوري هاي راهبردي معاونت علمي و فناوری رئيس جمهور با مسئولیت دکتر منوچهر منطقی، وظیفه سیاست گذاری اجرایی، راهبری، هماهنگي و ايجاد ارتباطات بين دستگاهي لازم براي گسترش فناوري و صنايع دانش‌بنيان در حوزه هوایی و هوانوردی را بر عهده دارد.

آتش گرفتن هواپیمای مسافربری انگلیسی در آمریکا (+عکس)

یک فروند هواپیمای مسافربری بویینگ 777 هواپیمایی بریتیش ایرویز در فرودگاه لاس وگاس واقع در ایالت نوادا آمریکا پیش از برخاستن از باند آتش گرفت. 

استارلاینر، قطعه‌ای جدید در پازل سفر به مریخ

سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد با شرکت بوئینگ به توافق رسیده تا تسهیلات بهتری برای مسافرت به ایستگاه فضایی بین‌المللی آماده کند. شرکت بوئینگ با معرفی کپسول فضایی استارلاینر (سی‌اس‌تی۱۰۰ سابق) جزئیات انتقال بیشتر فضانورد و جهانگرد فضایی را اعلام کرد.

طرح مفهومی ناسا برای سفر در کهکشان

فضاپیمای مفهومی Comet Hitchhiker مخصوص مدارگردی و فرودآمدن بر روی سیارک‌ها و دنباله‌دارها خواهد بود و برای انجام این کار از انرژی جنبشی این اجرام کیهانی کوچک استفاده می‌کند.

آغاز ارسال داده‌های کاوشگر افق‌های نو به زمین

کاوشگر افق‌های نو (نیوهورایزنز) ناسا که در ماه ژوئیه از کنار پلوتو عبور کرد، از روز پنجم سپتامبر (14 شهریور) مخابره ده‌ها گیگابیت داده جمع‌آوری‌شده و ذخیره‌شده در سوابق دیجیتالی خود به زمین را آغاز کرده است.

توسعه دانش فنی و ساخت توربین‌های گازی صنعتی

هدف توسعه دانش فنی، طراحی یک توربین گازی 25 مگاوات با قابلیت ارتقا به 30 مگاوات است که روش‌های متفاوتی برای ارتقا این زمینه وجود دارد، همچنین این طرح یکی از طرح‌های کلان ملی است که مصوب شورای عالی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری است که در خرداد ماه سال 1391 ابلاغ شد.

برنامه‌ی باز آلدرین برای تبدیل مریخ به سکونت‌گاه انسان

دومین مردی که توانسته روی ماه قدم بردارد، اکنون درحال برنامه‌ریزی روی نقشه‌ای بزرگ برای تبدیل کردن مریخ به مستعمره انسان‌ها تا ۲۵ سال آینده است. بر پایه‌ی گزارش ساينس الرت، باز آلدرين با راه‌اندازي يك موسسه فضايي جديد و با همكاري موسسه تكنولوژي فلوريدا قصد دارد تا سال 2040 راهكاري براي قابل سكونت كردن سياره مريخ بيابد.

نامگذاری ناوگان فضایی بوئینگ با حضور مقامات ناسا

روز جمعه (13 شهریور) بیش از 200 نفر از جمله مقامات خود بوئینگ و ناسا در پایگاه فضایی کندی ناسا گرد هم آمدند تا افتتاح ساختمان پردازش محموله و خدمه تجاری بوئینگ را جشن بگیرند.

موشک فالکون سال آینده پرتاب می شود

پرتاب موشک فالکون اسپیس ایکس در حالی در بهار سال ۲۰۱۶ میلادی انجام می شود که تاکنون چندین پروژه انتقال تجهیزات و مواد غذایی به فضا با شکست های متوالی مواجه شده بودند.

آشنایی با هواپیماهای غول‌پیکر جهان

پرواز هواپیما اصلا موضوع ساده ای نیست. درواقع پروسه پرواز آن قدر چیز پیچیده ای است که به غیر از تعداد انگشت شماری کشور هنوز کسی نتوانسته وارد صنعت هواپیماسازی به معنای واقعی کلمه بشود، اما سازوکار کلی پرواز را می توان تا حدودی توضیح داد. طوری که همه بفهمند این پرنده آهنی چطور از زمین بلند می شود. در آسمان شناور می ماند و بعد دوباره فرود می آید.

ناسا برای کشف ستاره‌های دنباله‌دار، ربات خارپشت می‌سازد

کاوشگر فیله دریچه امیدی برای ستاره‌شناسان بود تا بتوانند اطلاعات بیشتری را درباره ستاره‌های دنباله‌دار به دست آورند اما این کاوشگر چندی پیش به دلیل اینکه در معرض نور خورشید قرار نگرفت، کلا از کار افتاد و مهندسان ناسا تصمیم گرفته‌اند که این بار رباتی را طراحی کنند که نیازی به نور خورشید نداشته باشد.

الحاق فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی

کپسول سایوز TMA-18M روز چهارشنبه (11 شهریور) از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا اوج گرفت و حامل سرگی ولکوف روسی، آندریاس موگنسن دانمارکی و آیدن آیمبتوف قزاقستانی بود.

تبلیغات
پلتفرم کمپانکست
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
صفحه اینستاگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کانال تلگرام پورتال هوافضای ایران (ایران هوافضا)
کتاب پرواز، تاریخ کامل هوانوردی
کتاب دانستنی های علم پرواز - علیرضا علی حسینی - دیجی کالا
مرجع کامل سنسور ها، ابزار دقیق و سیستم های اندازه گیری
ایران سرور - خرید هاست دامین سرور هاست ابری
دیکشنری هوانوردی و هوافضا چکاوک
فهرست کانال‌ها و گروه‌های هوافضا و هوانوردی ایران در تلگرام
دیوار هوافضا
انجام پروژه متلب